top of page
  • תמונת הסופר/תאליס אברמוביץ

דבר דבור על אופניו

ילדי שנות ה-80 זוכרים זאת היטב: אופני BMX הם משאת נפשו של כל ילד.


בעיקרון, אופני BMX (קיצור של Bicycle Moto-cross (X)) הם סוג של אופניים המשמשים לספורט אתגרי - מרוצים על גבעות חול או קפיצות ופעלולים אקרובטיים באזורים מיוחדים לכך. ספורט הרכיבה על אופני BMX החל בקליפורניה עוד בסוף שנות ה-60, כגרסת אופניים למרוצים ופעלולים שנעשו עם אופנועי שטח. הספורט צבר תאוצה, ויצרני אופניים החלו לייצר אופניים מיוחדים לצורך כך.




במשך שנים, ייבאו ארצה יבואנים רבים אופניים המסומנות בסימון BMX. על אף ההיסטוריה שתוארה לעיל, איש לא טרח לרשום את צירוף האותיות BMX כסימן מסחר רשום, ובשוק היו סוגים שונים של אופניים בעיצובים שונים שנשאו בגאון את הסימן הזה.


יום בהיר אחד, לפני שנים ספורות, מחליטה חברת אוהב ציון בע"מ להגיש בקשה לרשם סימני המסחר, לרישום הסימן BMX כסימן מסחר מעוצב. לבקשה לא הוגשו התנגויות, והרשם נעתר לה, ורשם את הסימן על שם חברת אוהב ציון. מרגע זה ואילך, הפך היבוא של אופניים הנושאים את סימן המסחר BMX לסיוט, גם במקרים בהם האופניים המיובאים כלל לא נשאו את הסימן המעוצב של אוהב ציון, אלא סימן מעוצב אחר: חברת אוהב ציון מיררה את חייהם של יבואני האופניים הותיקים, שמבלי לדעת דבר – המשיכו לייבא ממפעלים בסין את אותם אופניים שיייבאו ארצה מימים ימימה, אלא שלפתע הם התחילו לקבל מחברת אוהב ציון מכתבי התראה על הפרת סימני מסחר, ואף נאלצו להשמיד או לייצא אופניים שיובאו.


יבואן אופניים בשם איתי ברהום ורשת החנויות מצמן את מרוץ מילניום בע"מ הגישו בקשה למחיקת סימן המסחר, אלא שמיד לפני ישיבת ההוכחות שנקבעה – הגיעו הצדדים להסכם פשרה חסוי, במסגרתו חזרו בהם ברהום ומצמן מבקשת המחיקה, כך שסימני המסחר של אוהב ציון נותרו במרשם.


אף על פי כן, הייתה סגנית הרשם ערה לתקנת הציבור, והוסיפה להחלטתה את ההערה הבאה, שהיא למעשה הזמנה להגיש בקשות חדשות למחיקת סימן המסחר של אוהב ציון, ככל שמסכת משלוח מכתבי ההתראה תימשך: "ניתן היה לסיים את ההחלטה כאן ואולם סברתי שההתנהלות החריגה של בעל הסימנים, כפי שהיא עולה מתיק הבחינה וממכתבי ההתראה ששלח, מחייבת שאוסיף מספר מלים... ניכר מהחומרים שבתיק ובפרט ממכתבי ההתראה מטעמו של בעל הסימן לעוסקים בתחום האופניים, כי הוא מנסה לנכס לעצמו זכויות בצירוף המילולי BMX, ללא עיצוב כלשהו. סעיף 39(א1) לפקודה מאפשר את מחיקתו של סימן שהוגש שלא בתום לב... אולם משלא נחקרה בעלת הסימנים - אין בפניי ראיות מוצקות לכך שכבר בעת הגשת הבקשה לרישום תכננה לנצל את הרישום על מנת להטעות את המתחרים ביחס להיקף זכויותיה ולהצר צעדיהם בשוק. אך גם התנהגות חסרת תום לב לאחר הרישום עלולה להוביל למחיקת הסימן... (משבחרו מבקשי המחיקה להגיע להסכם פשרה עם בעל הסימנים, איני מוצאת מקום לקבוע שהתנהלות בעל הסימנים עולה כדי חוסר תום לב המצדיקה את מחיקת הסימנים מן הפנקס). ככל שתוגש בקשה למחיקה בשל רישומם או שימוש בהם בחוסר תום לב, נכריע בשאלה זו."


[רשם הפטנטים ירושלים) 334146/ איתי ברהום נ' אוהב ציון בע"מ (נבו 04.01.2023)]

29 צפיות
bottom of page